Electrische auto’s: duurbetaalde duurzaamheid

Electrische auto’s: duurbetaalde duurzaamheid

Onlangs was op het nieuws dat men voor de aanschaf van elektrische auto’s 7.000 euro subsidie wil krijgen. Een tijdje geleden was in het financieel dagblad (FD) een discussie over de indirecte subsidiering van elektrisch rijden.

De voorstanders gaven aan dat per ton bespaarde CO2 de kosten € 1.000  waren en de tegenstanders kwamen zelfs op € 7.000 euro. Nu kan je met dit soort berekeningen vaak alle kanten op, maar de moraal van het verhaal is wel duidelijk. Om klimaatneutraal te rijden is elektrisch rijden een erg dure optie. De vraag die dan opkomt is, kan er geen andere oplossing ingezet worden die kostentechnisch beter is?

Wij dragen graag een betere oplossing aan:  rijden op groen gas! Op de aanschaf en de wegenbelasting van groen gas auto’s zit geen enkele subsidie. Sterker nog, je betaalt zelfs meer, omdat de wegenbelasting voor groen gas auto’s gelijk is aan LPG auto’s. Alleen de accijnzen op (groen) gas zijn lager dan op benzine. Hier loopt De Staat inderdaad  een deel van haar inkomsten mis. Echter in vergelijking met elektrisch rijden, zijn de kosten hier veel lager.

De gemiddelde CO2 uitstoot voor nieuwe auto’s is rond de 120 gram per km. Uitgaande van 20.000 km per jaar is dit 2,4 ton CO2 per jaar. Dit staat gelijk aan ongeveer 1.000 liter benzine. De betaalde accijns op deze benzine is 78 cent ofwel 780 euro. Als wij hier de meerkosten aan wegenbelasting en accijns op aardgas voor transport vanaf trekken, dan zullen de kosten per ton bespaarde CO2 een factor 10 tot 100 lager liggen dan bij elektrisch rijden. Hiermee is rijden op groen gas zowel voor de portemonnee van De Staat als voor de gebruiker zo gek nog niet.

Over dit artikel

5 december 2018 / Auteur: Dr. Ir. René Cornelissen

Alle nieuwsberichten

Inschrijven voor onze nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en maak hieronder een keuze.

Digitale nieuwsbrief Hardcopy nieuwsbrief